tag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post8514574695895155774..comments2024-03-28T15:57:55.305+01:00Comments on | Domzkamienia.com: Łacina, samoloty i kilka szkolnych drobiazgów.KasiaNohttp://www.blogger.com/profile/10987390644988052786noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post-76601542323881487822018-11-12T19:32:42.407+01:002018-11-12T19:32:42.407+01:00Ciekawie piszesz.
Laudo, laudas, laudat - jak ja d...Ciekawie piszesz.<br />Laudo, laudas, laudat - jak ja dobrze pamiętam, jak się tego uczyłam... Z tym, ze na studiach. Pozdrawiam serdecznie :))Emmahttps://www.blogger.com/profile/18303021316478279542noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post-45759666911556211652018-11-10T12:42:53.152+01:002018-11-10T12:42:53.152+01:00Wypustki na skrzydłach wystarczą:) Nazywają się lo...Wypustki na skrzydłach wystarczą:) Nazywają się lotki i gdy pilot za pomocą wolantu (takiego odpowiednika kierownicy w samochodzie) wychyli jedną z nich w górę - samolot skręci w tę stronę. W skręcaniu pomaga też ster kierunku, który znajduje się na końcu statecznika pionowego na ogonie i działa jak ster w łódce. Tyle, że zanurzony nie jest w wodzie, a w powietrzu. I to prawda, wszystkim tym rządzi fizyka:) i jest gruba, bo wspaniała:), że pozwala tonom żelastwa latać jak ptakom. Ale ogólne zasady są bardzo proste: żeby utrzymać samolot w powietrzu potrzebna jest siła nośna. Wytwarza się ją wymuszając różnicę ciśnien nad i pod skrzydłem. Żeby wytworzyć tę siłę górna część skrzydła jest lekko wypukła, a dolna płaska (nazywa się to profilem aerodynamicznym) co sprawia, że powietrze opływając skrzydło w locie ma do przebycia dłuższą drogę górą niż dołem. Wówczas większa prędkość powietrza nad skrzydłem i mniejsza pod nim wypycha cały somolot do góry (czyli po prostu utrzymuje go ponad ziemią). A lotki w tym wszystkim pozwalają skręcać, ponieważ wychylenie jednej z nich zadziała jak włożenie wiosla do wody z jednego boku płynącej łódki czy kajaka - stworzy taki opór z tej jednej strony, że łódka/samolot skręca w tę stronę gdzie 'cos je przytrzymało':)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post-28661705443120432042018-11-09T11:00:44.459+01:002018-11-09T11:00:44.459+01:00Oooo jak dobrze, że tyle tu mądrych głów! Bardzo d...Oooo jak dobrze, że tyle tu mądrych głów! Bardzo dziękujemy:) Mikołaj sam osobiście napisze od siebie, jak wróci ze szkoły! A może wiecie też jak to z tym rezonansem? :)) Tu to już chyba naprawdę grubsza fizyka. KasiaNohttps://www.blogger.com/profile/10987390644988052786noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post-63495770610015561922018-11-09T10:40:07.534+01:002018-11-09T10:40:07.534+01:00Skręcanie samolotem jest jak potrójna jazda na:
sa...Skręcanie samolotem jest jak potrójna jazda na:<br />sanki: jedną nogą przyhamowujesz i cię obraca. W samolocie spowalnia jeden silnik, drugi przyspiesza i już się skręca.<br />rower: pochylasz się (lepsza fizyka-przeciwskręt) i już skręcasz. Przechylasz samolot - sterujesz lotkami na skrzydłach - jedne w górę a drugie w dół i już cię obraca.<br />łódka: ster na łódce kieruje nią na wodzie tak i ster na ogonie samolotu powoduje zakręcanie.<br />C-óAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post-56157317420870003572018-11-08T19:36:50.653+01:002018-11-08T19:36:50.653+01:00http://calypteaviation.com/2013/12/jak-samolot-zak...http://calypteaviation.com/2013/12/jak-samolot-zakreca/<br /><br />Pozdrowienia dla dociekliwego Mikołaja, tak trzymać :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7124017095178221574.post-28240113233317438362018-11-08T14:22:39.162+01:002018-11-08T14:22:39.162+01:00Kolumna sterowa w samolocie nazywa się wolant. GAKolumna sterowa w samolocie nazywa się wolant. GAAnonymousnoreply@blogger.com